ZOEKEN
MENU

WIJ HELPEN U GRAAG!
Bereikbaar op werkdagen
van 08.00 - 17.30 uur

073 - 648 70 20

NIEUWS

Wegwijs in elektrische auto's

Wegwijs in elektrische auto's

BIJTELLING EN WEETJES
De opkomst van de elektrische auto brengt veel vragen met zich mee:
Hoe zit het met de bijtelling vanaf 2019?
Wat zijn de werkelijke kosten van elektrisch rijden?
Het elektrisch rijden is sterk in opkomst; steeds meer merken lanceren volledig elektrische auto’s en de reikwijdte wordt steeds groter.
Waar de laatste jaren alleen de duurste elektrische auto’s een grotere actieradius hadden komen er nu steeds meer betaalbare modellen die dit ook verwezenlijken.


Waar we voorheen al modellen als de Tesla Model S en X, Renault Zoe, Volkswagen E-Golf, Nissan Leaf, BMW i3 en Hyundai Ioniq kenden, verschenen in 2018 veel nieuwe EV’s. Zo kwam de langverwachte tweede versie van de Nissan Leaf op de markt, zien we mondjesmaat de lastig leverbare Opel Ampera-E rijden en lanceerde Jaguar de I-Pace. Ook de Hyundai Kona EV werd snel populair door goede looks te combineren met een gunstige prijs en grote actieradius (470 Km volgens de WLPT-norm). Audi maakt zich klaar voor de lancering van de Audi E-Tron Quattro en Kia heeft de Niro EV bijna klaar voor zijn marktintroductie. Kortom; het aanbod wordt steeds groter, beter en bereikbaarder.

BIJTELLING
Hoe zit het met de bijtelling over elektrische auto’s?
Het basisprincipe van bijtelling is dat deze voor 5 jaar na de eerste toelating van de auto geldt. Heeft uw auto al een toelating? Dan zal er met uw bijtelling de eerste 5 jaar niks gebeuren. In 2018 betaalt de zakelijke rijder 4% bijtelling over de fiscale waarde van de elektrische auto met een eerste toelating in 2018. Dit is momenteel het meest gunstige bijtellingspercentage, daar niet elektrische auto’s een bijtellingspercentage van 22% kennen. Dit gaat in 2019 gedeeltelijk veranderen. In de basis geldt voor nieuwe volledig emissieloze auto nog steeds een bijtellingspercentage van 4%, echter geldt dit alleen over de eerste €50.000 van de fiscale waarde. Over de fiscale waarde boven de €50.000 wordt een bijtellingspercentage van 22% gerekend. We zullen dit illustreren met een voorbeeld:

U gaat een Tesla rijden met een eerste toelating in 2019 met een fiscale waarde van €96.000. Over de eerste €50.000 betaalt u 4% bijtelling, dit is €2000 bruto per jaar. De overige €46.000 (96.000-50.000) wordt met 22% bijtelling belast, dat is €10.120 bruto per jaar. Totaal is dit per jaar €13.120 bruto bijtelling over een fiscale waarde van €96.000, dit komt neer op 13,66% bijtelling. Uiteraard is dat nog steeds een stuk voordeliger dan 22% bijtelling.

Modellen met een fiscale waarde onder de €50.000 zijn steeds meer in opkomst, waardoor deze fiscaal zeer aantrekkelijk zijn.

DE WERKELIJKE KOSTEN
Elektrisch rijden kan goedkoper zijn dan het rijden op fossiele brandstoffen, maar dit vergt wel aandacht en discipline. Een EV verbruikt gemiddeld tussen de 14 en 20 kWh per 100 kilometer, afhankelijk van het gebruik. Het zuinig en kosten efficiënt rijden met een EV is afhankelijk van 3 factoren:

1. Snelheid/acceleratie
De snelheid en mate van acceleratie heeft een hele grote impact op het stroomverbruik en dus op de actieradius van de elektrische auto. Uiteraard behalen de meeste EV’s goede acceleratiecijfers door het vermogen en het meteen beschikbare koppel. Keerzijde hiervan is dat dit een hele negatieve impact heeft op de reikwijdte. Ook (te) hoge snelheden zorgen voor een inefficiënt stroomgebruik en kleinere actieradius.

2. Plaats van laden
Je zou kunnen denken: ‘stroom is stroom’. Maar niets is minder waar. De wereld van publieke laadpalen is op dit moment ondoorzichtig. Zo weet je zelden wat het tarief van de laadpaal is; per kWh of per tijdseenheid? Geldt er een boetetarief als de auto klaar is met laden maar nog aan de paal staat? Door de baan genomen wordt er bij publieke laadpalen tussen de 22 en 35 eurocent per kWh betaald. Bij Fastned (de gele laadstations langs de snelwegen) betaalt een voorbijganger 59 eurocent per kWh. Wanneer je auto 17 kWh per 100 kilometer verbruikt kost dit dus €10,03 per 100 kilometer. Dit is, op dit moment, vergelijkbaar met 6 liter benzine. Oftewel de verbruikskosten zijn dan gelijk aan een auto die 1 op 16 rijdt.

3. Klimatiseren
Grote stroomverbruikers zijn het verwarmen in de winter en het koelen in de zomer van de auto. Een goede actieradius wordt behaald wanneer de binnentemperatuur van de auto zo weinig mogelijk afwijkt van de buitentemperatuur. In de winter is het daarom aan de raden de stoelverwarming te gebruiken of met een jas aan te rijden, in de zomer de airco niet op standje ‘vrieskist’ maar dichter bij de buitentemperatuur.

Wanneer je je dus bewust bent van de fiscaliteit en werkelijke kosten is elektrisch rijden een geweldig en milieubewust alternatief voor de traditionele verbrandingsmotoren!

Heeft u vragen of elektrische auto’s of wil u graag een offerte ontvangen? Neem dan contact met ons op.